Bab 10 Pengurusan Bimbingan dan Penasihatan



Perkeliling di atas menunjukkan panduan pelaksanaan program mentor-mentee di sekolah. Program mentor-mentee merupakan satu proses interaksi antara guru dan murid melibatkan tindakan seperti membimbing, menyokong dan memberi nasihat. Mentor bukan sahaja menitikberatkan mentee dan perhubungan psikologi menteenya, tetapi juga membimbing dan memberi penghargaan, kasih sayang dan mengasah kemahiran-kemahiran lain-lain seperti membuat keputusan, menghadapi masalah atau mengatasi tekanan dan berusaha membimbing menteenya menjadi individu yang berguna kepada masyarakat dan negara.

Selain itu, pekeliling yang kedua ini mengenai pelaksanaan amalan guru penyayang di sekolah. Tujuan pelaksanaan ini agar setiap guru membudayakan sikap kasih sayang di sekolah dan meningkatkan sikap kependulian guru terhadap muridnya pada setiap masa.

Bimbingan merupakan satu proses untuk membantu individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaan dan bakat yang ada dengan sepenuhnya . Dan penasihatan, menurut Zuraidah (1994) berpendapat memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Bimbingan dan penasihatan adalah berbeza dengan kaunseling. Antara perbezaan bimbingan dan penasihatan dan kaunseling ialah bimbingan dan penasihatan berfokus kepada masalah yang dihadapi oleh individu dan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Manakala kaunseling berfokus kepada individu yang bermasalah dan dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling.












评论